We helpen u graag met al uw vragen

Gespoten PUR

De minimale spuitdikte bedraagt 3 cm. Wij spuiten maximumhoogtes tot 12 cm om voldoende druksterkte te kunnen garanderen. Eén spuitlaag is 4 tot 6 cm dik. Een hoogte van bijvoorbeeld 8 cm spuiten wij in twee lagen.

Zeker. In de praktijk ligt de belasting voor gespoten PUR tussen 150 en 250 kPa. Dat komt overeen met een waarde tussen 15.000 en 25.000 kg/m².

Gespoten polyurethaan is geen verplichting, maar momenteel wel de beste vloerisolatie. PUR bevat de beste isolatiewaarde en helpt sneller het vereiste E-peil te behalen. Op die manier kom je sneller in aanmerking voor diverse premies. Je kan ook opteren voor een isolatiechape op basis van polystyreenparels.

Gespoten PUR in situ bevat een andere celstructuur waardoor de drukvastheid en de isolatiewaarde niet vergelijkbaar zijn. Zo bestaan er PU-schuimbussen voor montage met een sterkte uitzetting en andere met een betere isolatiewaarde.

Het spuiten van PUR vereist geen water of elektriciteit. Als klant hoef je alleen een staanplaats te voorzien voor onze vrachtwagen. Een staanplaats van ca. 10 meter volstaat.

Gespoten PUR wordt naadloos aangebracht. Een dikte van bijvoorbeeld 4 cm op de vloerplaat resulteert dus in 4 cm isolatie op de leidingen. PUR wordt vlak geschuurd bij vloerverwarming, akoestische matten of een te kleine vloeropbouw. Alle verhogingen werken wij zorgvuldig weg.

Het Isofloor-departement voorziet een gemiddeld rendement van 600 m² per dag. Een ploeg bestaat uit 2 tot 3 mensen. Het rendement is afhankelijk van de oppervlaktes van de ruimten en het aantal af te dekken ramen en deuren. Het vooraf beschermen van het nieuwe pleisterwerk vereist ook een goede voorbereiding.

PUR ontstaat na een exotherme reactie tussen twee componenten: polyol en isocyanaat. Deze twee componenten worden op verhoogde temperatuur en onder hoge druk gespoten. De PUR is al na enkele minuten begaanbaar.

Het Isofloor-departement spuit maximale diktes tot 12 cm. Gespoten PUR kan een beperkte krimp vertonen bij een dikte tot 12 cm. In passieve woningen bedraagt de PUR-laagdikte vaak 20 tot 25 cm. Een alternatief voor deze hoge vloeropbouw is een isolerende uitvulchape.

De vereiste isolatiedikte is afhankelijk van uw EPB-berekening. De minimale dikte van 3 cm voldoet net aan het K45-peil. Hoe lager het isolatiepeil, hoe beter. De U-waarde wordt uitgedrukt in W/(m².K), de R-waarde in m²K/W.

Chapewerken

De correcte terminologie is dekvloer. Wens je toch chape te gebruiken? Schrijf het dan met één 'p'.

Vezels gaan krimp (scheurvorming) tegen en versterken de chape driedimensionaal en homogeen. Vezels zijn ook goede geleiders voor vloerverwarming.

Wapeningsnetten zijn gegalvaniseerde netten die uitzetting tegengaan en het geheel bij elkaar houden. Ze zijn verplicht bij vloerverwarming, als er PUR-isolatie voorzien is. Verder adviseren wij het gebruik van netten bij minimale chapediktes.

Wij houden rekening met een droogtijd van minimum 1 cm per week om een vochtpercentage onder 2% te bereiken.
Vanaf 6 cm voorzien wij twee 2 weken droogtijd per cm.
De droogtijd is afhankelijk van de dikte, de temperatuur en de luchtvochtigheid.

Voor het plaatsen van onze chapes vragen wij stromend water, een waterput of een hydrantaansluiting. Elektriciteit is niet vereist. Voor onze vrachtwagens is een staanplaats van ca. 15 meter nodig.

Bij chapewerken respecteren we drie soorten voegen: uitzet-, constructie- en krimpvoegen. Uitzetvoegen worden ook wel zettingsvoegen, verdeelvoegen of dilatatievoegen genoemd. Het zijn voegen bij vloerverwarming. Hier moeten polyethyleen-voegen (mousse) voorzien worden. Constructievoegen zijn voegen die ontstaan als grote vloerplaten tegen elkaar gezet worden. Hier gebruiken we profielen met rubberen voeg om de overspanning te overbruggen. Er kunnen grote bewegingen ontstaan. Krimpvoegen worden in lastenboeken ook wel schijnvoegen genoemd. Op plaatsen zonder vloerverwarming met een oppervlakte van meer dan 50 m² zijn krimpvoegen verplicht. Het volstaat om een insnijding te maken in de dekvloer om een gecontroleerde scheur zelf te bepalen.

Een hellingschape is een klassieke chape met een helling van 1 tot 2 cm per lopende meter. Dat soort dekvloer is ideaal voor daken en terrassen. Deze helling leidt het water naar de aanwezige afvoerbuizen.

Een vlakke chape is vereist voor de meeste vloerbekledingen zoals tegels, parket, lino, gietvloeren ... Ook bij het leggen van isolatieplaten is een vlakke pre-chape belangrijk.

In functie van het type is een sneldrogende chape 30 tot 80% duurder. Die chape zorgt wel voor enorme tijdwinst, waardoor andere werken sneller kunnen starten.

De chapedikte is vrijwel identiek. Wel is de uitvullaag of isolatie anders. De vloeropbouw op het gelijkvloers ligt meestal tussen 15 en 25 cm. De vloeropbouw op de verdiepingen ligt meestal tussen 10 en 15 cm.

Carro-Bel Group voorziet een gemiddeld rendement van 250m² per dag. Een ploeg bestaat uit 4 mensen.

In theorie kan je na enkele minuten al een dekvloer aanbrengen op gespoten PUR. In de praktijk raden wij aan om 24 uur te wachten.

De minimale chapedikte bedraagt bij voorkeur 5 cm boven op de leidingen. Bij vloerverwarming bedraagt deze 7 tot 8 cm. Voor een terras adviseren wij om minimaal 10 cm te voorzien.

Pleisterwerken

Absoluut. In dat geval is een afspraak ter plaatse nodig om de omvang van de werken correct in te schatten.

Op basis daarvan maken wij een realistische offerte op.

Absoluut. Wij zoeken een lopende werf in de streek en spreken ter plaatse af.

Ook dat is volledig vrijblijvend.

In principe kan dat. De aanwezige laag moet wel vrij zijn van behangpapier en verflagen.

Er moet ook nog altijd een goede hechting zijn tussen de huidige laag en de ondergrond.

TIP: Getik op het pleisterwerk mag niet hol klinken.

Ja, wij maken altijd gebruik van de speciale PE-folie en tape. Na de uitvoering van de werken verwijderen wij zorgvuldig het aangebrachte beschermingsmateriaal.

Dat is moeilijk voorspelbaar. De droogtijd hangt af van de temperatuur en de vochtigheid buiten en in het gebouw zelf.

Een richtlijn is een drietal maanden. Je kan het droogproces versnellen door ventilatoren en bouwdrogers te plaatsen.

Door de huidige ventilatienormen verdwijnt vocht vrij snel uit de badkamer.

Daarom treffen wij geen speciale maatregelen. Wel kan je opteren om in de douche en aan het bad cement te voorzien.

Ja, dat voorzien wij in de offerte. Ons team laat de werf proper en opgekuist achter.

Wij maken er een erezaak van om vooraf een duidelijke offerte op te stellen. Na een werfbezoek maken wij een definitieve offerte.

Daarop staat het bedrag dat ook op de factuur zal staan. Als je tijdens de uitvoering van de werken extra prestaties aanvraagt, voeren wij deze voor dezelfde eenheidsprijs uit.

Je hoeft niet veel te doen. Wel vragen wij dat de werf volledig voor ons beschikbaar is.

En dat er stroom en water aanwezig is.

We bezoeken de werf altijd voor de aanvang van de werken. Zo vermijden we misverstanden en onvoorziene omstandigheden.

Wij maken werk van een strakke planning. We starten de werken gemiddeld na drie tot vier weken op.

Beide zijn mogelijk. De trend is om eerst de chape te plaatsen.

Zo zorg je voor een goede bescherming van alle leidingen. De chape begint ook sneller te drogen.

Het spreekt voor zich dat wij de chape beschermen tijdens de uitvoering van de werken.

Onze offerte zijn altijd gratis en vrijblijvend.

Beton

Er bestaan verschillende mogelijkheden die we bij een werfbezoek uitvoerig bespreken.

- Garages en kelders: klassiek grijs gepolierd

- Huiskamers: klassiek gepolierd (niet vlek- en krasbestendig zonder extra nabehandeling)

- Binnenomgeving en grote ruimtes: gepolierde terrazzo (esthetisch mooi, verschillende kleuren afhankelijk van de gebruikte grintsoort)

In principe niet. Zeep op basis van lijnzaadolie geeft na verloop van tijd een mooie patine aan de plaat. Op aanvraag behandelen wij de plaat ook tegen vlekken.

Zodra de oppervlakken groter zijn dan 50 m² zijn zaagsneden vereist van ca. 4 mm diep of ten belope van 1/3 van de dikte van de plaat.

In normale omstandigheden hou je bij kleine privéwerken, onder voorbehoud van een werfbezoek, best rekening met € 70-80/m².

In normale omstandigheden moet een betonlaag 10 cm dik zijn.

Wij kunnen die werken ook voorzien. In dat geval staan wij in voor de levering en de plaatsing van de materialen.

De betonmassa kan volledig gekleurd worden. Het is ook mogelijk om de betonlaag af te werken met een gekleurde slijtlaag.

Dat kan zeker. Alleen moeten de zaagsneden overeenstemmen met het schema van de vloerverwarming.

- Terrassen: licht gepolierd (klein antislipeffect)

- Hellingen: geborsteld of geribd

- Parkeerplaatsen en in-/opritten: uitgewassen beton (esthetisch mooi en sterk antislipeffect)

Akoestiek

Carro-Foam 6+ is de akoestische vloerisolatie die beantwoordt aan de strengste eisen van het verhoogd akoestisch comfort. Carro-Foam 6+ reduceert contact- en schokgeluiden tussen verdiepingen en ruimten voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Carro-Foam 6+ beschikt over de meest recente WTCB-rapporten, verkregen in 2016 volgens de akoestische norm NBN S01-400-1.

Deze onderlaag, ontwikkeld door Carro-Bel, bestaat uit een 6 mm dikke laag niet-netvormig schuim op basis van geëxtrudeerd polyethyleen met gesloten celstructuur en een densiteit van 30 kg/m³.

De combinatie van de uiterst fijne celstructuur, de hoge densiteit en een goede drukvastheid resulteren in uitmuntende akoestische resultaten.

Wij maken een onderscheid tussen woningbouw, scholenbouw en overige niet-residentiële gebouwen.

Een normaal akoestisch comfort ontstaat als 70% van de gebruikers tevreden zijn. Een verhoogd akoestisch comfort ontstaat als speciale maatregelen getroffen worden om meer dan 90% van de gebruikers tevreden te stellen.

Akoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met geluid. Geluid bestaat uit trillingen die zich voortplanten via een medium. In de meeste gevallen is dat lucht. De akoestiek heeft zeer veel praktische toepassingen. Verder verstaan we onder akoestiek de invloed die een ruimte heeft op de klank en nagalm van geluid. Vaak zeggen we dat een ruimte een slechte akoestiek heeft. Dat betekent dat de eigenschappen van die ruimte niet overeenkomen met het gebruik. Een concertzaal bijvoorbeeld moet voldoen aan heel andere eisen dan een collegezaal.

Wij houden rekening met de nagalm in inkomhallen en traphallen, luchtgeluidisolatie, contactgeluidisolatie, gevelisolatie en het achtergrondgeluidniveau.

De beste oplossing bestaat dan in de ontkoppeling in de voortplantingsweg van de trillingsgolf naar de structuur. Deze ontkoppeling wordt meestal gerealiseerd met een zwevende dekvloer.

Een zwevende dekvloer zorgt ervoor dat de contactgeluidsisolatie zo goed als onafhankelijk is van de gekozen vloerbedekking. Daardoor is deze techniek onmisbaar in appartementsgebouwen.

Belangrijk zijn celstructuur, materiaal, dikte, brandweerstand, waterabsorptie, frequentie, categorie, samendrukking, dichtheid, stijfheid en de klasse waarin ze zich bevinden.

Contactgeluid ontstaat door direct contact tussen de bron en de structuur van het gebouw. Door hun grote energie planten deze geluiden zich voort in het skelet van het gebouw en zijn ze vaak hoorbaar in de ruimten ver daarbuiten.

Vooral de volgende technieken dempen het contactgeluid in gebouwen:

  • vermindering van het lawaai aan de bron
  • beperking van de voortplanting

Schuimcement

Schuimcement is milieuvriendelijk, zeer licht in gewicht, onbrandbaar, thermisch isolerend en gemakkelijk verpompbaar.

Schuimbeton en schuimcement vind je vaak in dezelfde context. Toch zijn het twee verschillende producten. Schuimcement is bij de aanmaak een vloeibare mengeling van cementpap met luchtbelvormer en bevat geen zand. Het bevat 30% meer cement en 20% meer luchtbellen dan schuimbeton. De isolatiewaarde van schuimcement is daarom beter dan bij schuimbeton. De minimale dikte bedraagt 3 cm. Schuimcement is geschikt voor ondervloeren en hellingsbeton.

Lichte en poreuze cementgebonden afschotlagen zoals schuimcement zijn gevoelig voor weersomstandigheden. Bij regen of enkele dagen na de uitvoering kan het oppervlak verpulveren of een aanzienlijke hoeveelheid vocht opnemen. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk de dakdichting te voorzien. Een alternatieve dakdichting bij ontoereikende cohesie is een losliggend en geballast of mechanisch tot in de dakvloer bevestigd afdichtingssysteem. Een eventuele extra afstrijklaag op het schuimcement beperkt de wateropname en garandeert cohesie.

Afhankelijk van de berekening bedraagt de ideale dakhelling 1 tot 2%. Het WTCB raadt aan om een helling van 2% te voorzien om waterstagnatie te vermijden. Waterstagnatie is niet helemaal onvermijdbaar waardoor een beperkte plaatselijke stagnatie aanvaardbaar is.